Dag 7 in Slowakije: Paddestoelen zoeken - Reisverslag uit Brezno, Slowaakse Republiek van Kim Rixtel - WaarBenJij.nu Dag 7 in Slowakije: Paddestoelen zoeken - Reisverslag uit Brezno, Slowaakse Republiek van Kim Rixtel - WaarBenJij.nu

Dag 7 in Slowakije: Paddestoelen zoeken

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Augustus 2016 | Slowaakse Republiek, Brezno

Na een lange dag goulash maken vonden we het wel tijd voor een rustig dagje binnen. Eerst om 8 uur de wekker gezet om de bergen in te gaan. Jordi is zich namelijk aan het verdiepen in het determineren van wilde paddestoelen. Erg handig voor later. Sommige paddestoelen zijn zelfs geschikt om te gebruiken als vleesvervanger in vegetarische gerechten! Een gift uit de natuur, aldus Jordi.

We zijn met de motor en een rieten mand de bergen ingegaan en zijn wat gaan zoeken naar verschillende soorten om foto's te maken en deze later te gaan determineren en natuurlijk te herkennen als eetbaar/niet eetbaar.

We hadden ook wat cantherellen en een eekhoorntjesbrood gevonden. Deze kende Jordi al dus deze hebben we meegenomen om lekker mee te lunchen. Zo gezegd zo gedaan dus Jordi had een omelet met cantherellen gebakken voor zijn ouders en ons samen!

De rest van de dag wat gerelaxt binnen en Jordi met zijn neus in de boeken over de paddenstoelen. We hebben 2 paddestoelen met zekerheid kunnen determineren: de roodsteelfluweelboleet en de kastanjeboleet. De kastanjeboleet wilden we meenemen, maar krijgt na het vastpakken door druk/beschadiging 'blauw/grijze plekken' op de mooie buisjes onder de hoed. We vonden hem er niet meer smakelijk uitzien dus hebben we hem gedumpt, maar dit bleek achteraf normaal te zijn! Volgende keer meenemen dus.

Hieronder nog wat foto's van wat vondsten.

• 10 Augustus 2016 - 21:42

Fskjks :

Mooi leerproces, wel opletten dat je geen giftige paddenstoelen eet.
    Erg mooi om jullie te volgen we zijn alweer benieuwd naar het volgend verslag.

Groetjes papa en mama.